Gara de Nord

Situată în piața ce îi poartă numele, Gara de Nord este cel mai mare punct feroviar al țării, făcând legătura între toate zonele României. Gara este de asemenea și cel mai mare punct de intrare în capitală.

Gara de Nord a fost fondată în 1868/1869, inaugurarea ei fiind făcută la 13 septembrie 1972, fiind deschisă circulația feroviară pe ruta Roman-Galați-București-Pitești. Denumirea inițială a stației era Gara Târgoviștei, deoarce la vremea aceea, Calea Griviței de azi se numea Calea Târgoviștei. Gara de Nord nu a fost construită cu scopul de a deveni principalul punct feroviar al României, inițial fiind construite 7 linii, destinate transporturilor marfare și de persoane, și foarte multe ateliere.

În 1888, Gara își capătă de numirea ,,de Nord”, deoarece Calea Târgoviștei își schimbă numele. Clădirea fusese construită conform planurilor Ministerului Lucrărilor Publice, însă în anul redenumirii a trebuit să fie reabilitată.

În 1890 este pusă în funcțiune centrala telefonică a Gării de Nord, ce avea 25 de linii doar în București. Extinderea gării a continuat până în punctul în care, în perioada interbelică, Gara de Nord a ajuns să aibă 6 linii pentru plecări și 4 pentru sosiri.

Clădirea nouă a Gării de Nord, așa cum este și astăzi, a fost realizată în 1932, după planurile arhitectului Victor G. Stephănescu. Fațada de acum are elemente neoclasice, cu 6 coloane de dimensiuni mari. Tot atunci a fost montat și un difuzor aici, cu scopul de a înlocui clopotul de peron.

Zona din jurul Gării s-a dezvoltat odată cu aceasta, fiind rapid populată. În 1941 se încep lucrările la Palatul CFR, locul de astăzi al Ministerului Transporturilor.

În perioada celui de-al Doilea Război Mondial, clădirea Gării de Nord este afectată de bombardamentele inamice, însă rămâne în picioare, fiind modernizată foarte mult între 1945 și 1990. Liniile sunt electrificate, lungimea peroanelor este mărită, gara este racordată la rețeaua de termoficare, sobele cu lemne sunt schimbate cu calorifere, sălile de așteptare au parte de o reamenajare, iar Gara de Nord este legată la stația de metrou cu același nume în 1988.

Trenul își pierde din popularitate ca mijloc de transport după 1990, iar Gara nu mai este atât de populată. Cu toate acestea, peste 200 de trenuri trec prin gară zilnic, aceasta fiind și un punct de tranzit al trenului de lux Orient Express, ce parcurge ruta Paris – Istanbul.

Gara de Nord, 1918
351
Gara de Nord, 2018
352
Font Resize